ПРОФОРІЄНТАЦІЯ
Диференцiйно-дiагностичний опитувальник (ДДО)
Припустимо, що пiсля вiдповiдного навчання ти зможеш виконувати будь-яку роботу. Однак, якщо тобі доведеться вибирати тільки одну з двох можливостей, що ти вибереш? У запропонованому “Бланку вiдповiдей ДДО” тобі необхідно дати вiдповiдi на поставленi запитання. При вiдповiдi необхiдно кожний раз запитати себе: “Подобається менi заняття, про яке говориться у першiй частинi твердження чи нi?”. Довго роздумувати не потрiбно, краще покластися на перше, безпосереднє почуття. Оцінювання тверджень проходить наступним чином: “Якщо заняття тобі швидше подобається, ніж не подобається – постав у вiдповiднiй клiтинцi знак “+”. Якщо подобається – два плюси “++”, якщо дуже подобається – три плюси “+++”. Якщо швидше не подобається, нiж подобається – один мiнус “-“, якщо не подобається – два “–“, а якщо дуже не подобається три мiнуси “—“. Подiбним чином необхiдно запитувати i про заняття, що записане в другiй половинi тверджень. Питання читаються попарно (питання 1А i 1Б). Ти повинен надати перевагу одному iз варiантiв (у вiдповiдi повинно бути бiльше плюсiв або хоча би менше мiнусiв у вiдношенні однiєї половини до другої).
А
|
Б
|
1. Доглядати за тваринами
|
Обслуговувати машини, прилади (стежити, регулювати)
|
2. Допомагати хворим
|
Складати таблиці, схеми, програми для обчислювальних машин
|
3. Стежити за якістю книжкових ілюстрацій, художніх листівок, плакатів, грамплатівок
|
Стежити за станом, розвитком рослин
|
4. Обробляти матеріали (дерево, тканина, метал, пластмасу й т.д.)
|
Доводити товари до споживача, рекламувати, продавати
|
5. Обговорювати зміст науково-популярних книг, статей (п’єси, концерти й т.д.)
|
Обговорювати художні книги
|
6. Вирощувати молодняк (тварин якої-небудь породи)
|
Тренувати товаришів (або молодших) у виконанні яких-небудь дій (трудових, навчальних, спортивних)
|
7. Копіювати малюнки, зображення (або налагоджувати музичні інструменти)
|
Керувати будь-яким вантажним засобом – підйомним краном, трактором, тепловозом і ін.
|
8. Повідомляти, роз’ясняти людям потрібні їм відомості (у довідковому бюро, на екскурсії й т.д.)
|
Оформляти виставки, вітрини (або брати участь у підготовці п’єс, концертів)
|
9. Ремонтувати речі, вироби (одяг, техніку), житло
|
Шукати й виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках
|
10. Лікувати тварин
|
Виконувати обчислення, розрахунки
|
11. Виводити нові сорти рослин
|
Конструювати, проектувати нові види промислових виробів (машини, одяг, будинку й т.п.)
|
12. Розбирати суперечки, сварки між людьми (переконувати, роз’ясняти, карати, заохочувати)
|
Розбиратися в кресленнях, схемах (перевіряти, уточнювати, упорядковувати)
|
13. Спостерігати, вивчати роботу кружків художньої самодіяльності
|
Спостерігати, вивчати життя мікробів
|
14. Обслуговувати, налагоджувати медичні прилади, апарати
|
Надавати людям медичну допомогу при пораненнях, забитих місцях
|
15. Художньо описувати, зображувати події, що спостерігаються або уявляються
|
Складати точні описи, звіти про спостережувані явища, події, вимірювані об’єкти й т.п.
|
16. Робити лабораторні аналізи в лікарні
|
Приймати, оглядати хворих, розмовляти з ними, призначати лікування
|
17. Красити або розписувати стіни приміщень, поверхню виробів
|
Здійснювати монтаж або зборку машин, приладів
|
18. Організовувати культпоходи однолітків або молодших хлопців у театри, музеї; організовувати екскурсії, туристичні походи й т.п.
|
Грати на сцені, брати участь у концертах
|
19. Виготовляти по кресленнях деталі, вироби (машини, одяг), будувати будинки
|
Займатися кресленням, копіювати креслення, карти
|
20. Вести боротьбу із хворобами рослин, шкідниками лісу, саду
|
Працювати на клавішних машинах (друкарській машинці, телетайпі, складальній машині)
|
Аркуш відповідей:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1a
|
1б
|
2a
|
2б
|
3а
|
3б
|
4a
|
4б
|
5a
|
5б
|
6a
|
|
6б
|
|
7a
|
|
7б
|
8a
|
|
8б
|
|
9a
|
|
9б
|
|
10a
|
|
|
10б
|
|
11a
|
11б
|
12a
|
12б
|
13a
|
13б
|
14a
|
14б
|
15a
|
15б
|
16a
|
|
16б
|
|
17a
|
|
17б
|
18a
|
|
18б
|
|
19a
|
|
19б
|
|
20a
|
|
|
20б
|
|
Л – П
|
Л - Т
|
Л - Л
|
Л - З
|
Л - Х
|
Обробка результатів:
За кожен знак “+” ставиться 1 бал. Бали кожної колонки підсумовуються, а їхня кількість визначає схильність до тієї чи іншої професії.
Назва типів професії за колонками:
1. “Людина – природа”.
2. “Людина – техніка”.
3. “Людина – людина”.
4. “Людина – знак”.
5. “Людина – художній образ”.
Кожен тип професії висуває певні вимоги до тих чи інших здібностям і якостям людини.
Психологічні вимоги професій типу "Людина - природа" до людини: розвинену уяву, наочно-образне мислення, хороша зорова пам'ять, спостережливість, здатність передбачати й оцінювати мінливі природні фактори; оскільки результати діяльності виявляються після досить тривалого часу, фахівець повинен володіти терпінням, наполегливістю, повинний бути готовим працювати поза колективів, іноді у важких погодних умовах, в бруді і т.п.
Психологічні вимоги професій "Людина-техніка" до людини: гарна координація рухів; точне зорове, слухове, вібраційне і кинестетическое сприйняття; розвинене технічне і творче мислення і уява; уміння переключати і концентрувати увагу; спостережливість.
"Людина - знакова система" Психологічні вимоги професій цього типу до людини: гарна оперативна і механічна пам'ять; здатність до тривалої концентрації уваги на відверненому (знаковому) матеріалі; хороший розподіл і переключення уваги; точність сприйняття, уміння бачити те, що стоїть за умовними знаками; посидючість, терпіння; логічне мислення.
"Людина - художній образ". Психологічні вимоги професій цього типу до людини: художні здібності; розвинене зорове сприйняття; спостережливість, зорова пам'ять; наочно-образне мислення; творчу уяву; знання психологічних законів емоційного впливу на людей.
Багато посади: директор, бригадир, начальник цеху, профспілковий організатор - пов'язані з роботою з людьми, тому до всіх керівників пред'являються ті ж вимоги, що і до фахівців професій типу "Людина - людина". Психологічні вимоги професій цього типу до людини: прагнення до спілкування - вміння легко вступати в контакт з незнайомими людьми; стійке гарне самопочуття при роботі з людьми; доброзичливість, чуйність; витримка; вміння стримувати емоції; здатність аналізувати поведінку оточуючих і своє власне, розуміти наміри і настрій інших людей, здатність розбиратися у взаєминах людей, уміння улагоджувати розбіжності між ними, організовувати їх взаємодію; здатність подумки ставити себе на місце іншої людини, уміння слухати, враховувати думки іншої людини; здатність володіти мовою, мімікою, жестами; розвинена мова, здатність знаходити спільну мову з різними людьми; уміння переконувати людей; акуратність, пунктуальність, зібраність; знання психології людей.
|